חיפוש
חיפוש

פסיכוסומטי – המחלה שלך פסיכוסומטית?

מחלות פסיכוסומטיות  –  יש דבר כזה?

פסיכוסומטי - גוף נפש - האם אחד משפיע על השני?ברפואה הקונבנציונאלית המערבית הופרד תחום רפואת הנפש מרפואת הגוף. הרפואה המודרנית הולכת ומתפצלת. מומחיות הרופאים נהיית ממוקדת יותר. יש רופא המתמחה בעצמות כף הרגל, רופא לב ורופא אשר מומחה בכלי הדם הקטנים.

מה זה פסיכוסומטי?

יש קשר בין סימפטומים גופניים ונפשיים. אדם שעבר טראומה רגשית יכול להסתגר, ויכול גם לפתח כאבים ותגובה גופנית. במקרה זה אנו נוהגים לעיתים לאמר שהמחלה, הכאב הגופני הוא פסיכוסומטי. הכאב תוצאת לוואי של מצב פסיכולוגי. המילה "פסיכוסומטי" מרמזת לכאורה שמקור הכאב הזה אינו במחלה "אמיתית" אלא המצאה של הגוף בעקבות כאב רגשי.

וגם הצד ההפוך נכון. לעיתים בגלל כאב עז אדם יכול להיכנס למרה שחורה או אפילו לדיכאון.

הרפואה המודרנית מסיקה שמצב רגשי יכול לגרור מצב גופני, וההיפך, מצב גופני יכול לגרור מצב רגשי.

מחלה פסיכוסומטית? הכל נובע ממרכז אחד - כוח החיותומה עם הרעיון שהכאב הרגשי והכאב הגופני שניהם תוצאת לוואי של שינוי פנימי יותר?

רעיון זה עומד בבסיסה של ההומיאופתיה, רפואה בת יותר מ 200 שנים.

"כוח החיים" הוא מרכז איזון המצוי בכל אחד מאיתנו. כאשר מתרחש שינוי פנימי ומשתבש האיזון, כל המערכת, הגוף, הרגש, החלק המנטאלי והרוחני שבנו, מושפעים מאותו שינוי. אצל חלק מאיתנו עיקר השינוי הוא בגוף, וכתוצאה מחוסר איזון נתחיל להרגיש כאב, או נהייה רגישים ואלרגיים. אצל אחרים עיקר השינוי יהיה רגשי וכש"כוח החיים" שבנו ייחלש, יהיו לנו פחדים, חרדות, חוסר ביטחון או עצב, ויש מי שהשינוי המרכזי אצלו יורגש בצד המנטאלי, הזיכרון יושפע, יהיו הפרעות קשב וכדומה.

כמה מאיתנו, מרגישים בזמני משבר שינויים בכל הרבדים, הגופני, הרגשי והמנטאלי. אחרים מרגישים באופן מודגש תחום אחד במיוחד למשל רק כאב גופני או רק חרדות.

האם כשנרפא את התחום הרגשי, הפחדים והחרדות, יפחת הכאב הגופני? לא בהכרח. שניהם מושפעים מהשינוי הפנימי יותר ב"כוח החיים". רק שינוי והחזרת האיזון ל"כוח החיים" ישפיע בו זמנית על כל הרבדים שלנו: על החלק הגופני, על החלק הרגשי ועל החלק המנטאלי.

אז האם יש דבר כזה מחלה פסיכוסומטית?

ימחלה פסיכוסומטית? כל חלקי הגוף והנפש קשורים וחוזרים לבריאות ביחדש מחלות שאפשר לראות את ההתבטאות שלהן בתחום הרגשי וגם בתחום הגופני בו זמנית או האחת אחרי השניה. זוהי לא מחלה פסיכוסומטית, אלא, התבטאות של אותה מחלה, אותו חוסר איזון ב”כוח החיות”, בשני המישורים, הרגשי והגופני.

לכל מחלה יש אפשרות להתבטא גם בגוף וגם ברגש, ולפעמים, כשההתבטאות ברגש מורגשת קודם להתבטאות בגוף, מכנים את המחלה (בטעות) פסיכוסומטית, כי חושבים שהמצב הרגשי הוביל למצב הגופני.

לדוגמא: שיעול פסיכוסומטי או קוצר נשימה פסיכוסומטי ניתנים לטיפול בעזרת הומאופתיה. שניהם מצבים של יציאה מאיזון ומתבטאים בד"כ בגוף וגם בנפש. השיעול אולי קשור לפחד לפני מבחן או לכל רגש אחר. קוצר הנשימה יכול להיות קשור לכך שהילד לא רוצה ללכת לבית ספר או לכל מצב מלחיץ בבית או בחוץ. תותאם לך הכנה הומאופתית (שאינה תרופה) אשת תתאים גם למצב הרגשי, הפחד, החשש, הכעס, הקנאה, וגם למצב הגופני, השיעול או קוצר הנשימה. 

התגובות שלכם בפייסבוק:

4 תגובות

  1. שנים שמעתי את המילה הזאת ואפילו האמנתי בכך. כל זאת, עד שפגשתי את איילת, רק אז הבנתי כמה עמוקים דברים יכולים להיות וכמה איזון נכנס לחיי מאז.

  2. העובדה שהומאופתיה נותנת מענה לחוסר האיזון הזה היא דבר מדהים ונדיר הלוואי וכל מי שאני מכירה היה הולך לטיפול הומאופתי כי אני לא מכירה מישהו שלא צריך במידה כזו או אחרת.

    1. תודה מירב על תגובתך,
      גם אני מאחלת לכולם לחזור לאיזון לבריאות שלמה בכל הרמות.
      כל טוב,
      איילת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

מאמרים נוספים

עבודה רגשית ממוקדת מהירה ליצירת מציאות רצויה (בזום).

איילת גושן טיפול הומאופתי וגמילה מהתמכרויות

פגישות בזום או פנים אל פנים בירושלים.

טיפול בלי לצאת מהבית לריפוי שלם של בעייתך בשיחה באון-ליין

Classical homeopathy for English speakers

If you live in the Jerusalem area, we will meet face to face. For those who cannot get to Jerusalem, we can meet via internet.

נושאים נוספים באתר