חיפוש
חיפוש

הציבור מבולבל: הומאופתיה קלאסית עוזרת? אמינה?

הומאופתיה קלאסית – האם היא הונאה?
או האם הומאופתיה יכולה לעורר את כוח הריפוי של הגוף באופן נפלא ויוצא דופן?

האם אין כלום בהומאופתיה קלאסית פרט לאפקט פלסבו?

האם מצבו של החולה משתפר רק בגלל שהוא מאמין שניתן לו טיפול אך למעשה אין שום רכיב פעיל בטיפול הומאופתי?

אם הומאופתיה היא אכן שיטה שיכולה לגרום לגוף להעיר את יכולת הריפוי הפנימית המופלאה אז מדוע היא מעוררת רגשות מנוגדים ותהיות,

ואיך היא עובדת?

השאלות עולות כי הומאופתיה היא צורת חשיבה שאנחנו לא רגילים אליה.  מה ששמענו על הומאופתיה עד היום נראה לנו מנוגד לכל הגיון.

כמעט 250 שנה של ניסיון מעשי מוצלח ומחקרים רבים ובכל זאת הומאופתיה קלאסית היא עדיין בגדר חידה.

דיון בנושא הומאופתיה נראה לרבים כמו דיון בפוליטיקה: הרבה דעות, הרבה השערות ומעט מסקנות. אנשים שמעולם לא חוו הומיאופתיה, לא כמטפלים ולא כמטופלים, מביעים דעה שטחית שהומיאופתיה לא יכולה להיות יעילה. מצד שני ישנם אנשים שכן חוו השפעתה של ההומיאופתיה וגם להם דעות מגוונות:  חלקם מכריזים שזהו נס, חלק אומרים שזה חסר ערך לחלוטין, ויש המביעים כל דעה בין שתי דעות אלו.

בעקבות הניסיון שצברתי בהומאופתיה קלאסית במשך שנים רבות, ההצלחות שבעקבותיהן הבריאו מטופלים ממגוון של בעיות, והכשלונות בהם לא הצלחתי לעזור, אני מרשה לעצמי להביע דעה בנושא האם הומאופתיה יעילה. הומיאופתיה קלאסית היא יעילה כאשר בחירת ההכנה ההומאופתית מדוייקת ומתאימה לתמונה השלמה של המטופל. לעומת זאת, כאשר בחירת ההכנה ההומאופתית לא מדוייקת, היא נותנת תוצאות חלקיות או שהיא חסרת יעילות לחלוטין. הומאופתים רבים, ואני ביניהם, עשינו ועושים כל שביכולתנו לדעת כל מה שיאפשר לנו לדייק בבחירת המרשם המתאים למטופל ועם זאת יש לנו עדיין הרבה ללמוד.  בכל זאת יש לנו מספיק הצלחות בפועל, כדי לדעת שהומיאופתיה מעוררת את יכולת הריפוי של הגוף באופן יעיל ויוצא דופן. כל זה לא משנה את העובדה שהומיאופתיה עדיין בלתי ניתנת להבנה.

בסוף מאמר זה, תוכלו גם לצפות בסרט שמספר על ניסוי שעשו הספקנים כדי לנסות ולהוכיח שהומיאופתיה לא עובדת. אין ספק ש הומיאופתיה מעוררת תהיות.

מה עושה את ההומיאופתיה הקלאסית נפלאה ויוצאת דופן? מה גורם לה להיראות משונה ולא אמינה?

בדיוק אותם הדברים שהם הסגולות והמעלות של ההומאופתיה, הם הדברים המעוררים ספק בקשר לאמינותה של שיטת ריפוי זאת.

עקרונות ההומאופתיה הקלאסית, שאולי ניתן להבין כל אחד מהם בנפרד, כשהם מצטרפים האחד לשני, נוצר רעיון שאינו מתיישב בקלות עם מה שאנו רגילים לחשוב על ריפוי ורפואה, לפחות על פי מה שלימדו אותנו מילדות.

רעלים כתרופות:

אחת הבעיות הגדולות בהכנות הומיאופתיות (remedy),  נעוצה בבחירת החומר הבסיסי שממנו מכינים הכנה הומאופתית. כל חומר מהטבע יכול להוות בסיס להכנה הומאופתית (רמדי), אם הוא מסוגל לייצר סימפטומים באדם בריא. זה נקרא "חוק הדומים" או "דומה מרפא דומה" – החוק שעומד בבסיס התיאוריה של  אבי ההומאופתיה, ד"ר סמואל הנאמן . חומר מהטבע גורם לעיתים באדם בריא תגובה המתבטאת בתסמינים מסויימים.
ניתן לתת לאדם חולה המתלונן שיש לו תסמינים כאלו, את אותו החומר, וכוח החיות של האדם, בתגובה לאותו חומר, יתחיל לעורר ריפוי.
אם חומר מסוים מהטבע ניתן לנסיינים שוב ושוב ואינו מעורר בנסיינים תסמינים כלשהם, חומר זה לא ישמש מאוחר יותר כחומר שעשוי לעורר ריפוי. רק החומרים שעלולים ליצור מחלה יכולים להוות חומרים מעוררים של כוח הריפוי הפנימי.
לחלק מאיתנו זה יישמע מנוגד לאינטואיציה, אך זוהי האמת.

כמה מההכנות ההומיאופתיות באות מחומרים רעילים בטבע. בבית מרקחת הומאופתי אנו מרגישים כאילו אנו מסתובבים בין החומרים המזיקים ביותר בטבע: מינרלים רעילים כמו כספית, עופרת, ארסן, צמחים רעילים המכילים סטריכנין כמו Nux-vomica ו- Ignatia, צמחים שגורמים הזיות כמו Belladonna ו- Stramonium ורעלים שמופקים מבעלי חיים כמו ארס של דבורה. אלפי רכיבים אחרים שהם פחות רעילים משמשים גם הם כמעוררי יכולת הריפוי הפנימית של האדם. הרכיבים אלו, שבטבע במצבם הראשוני הם עלולים להיות רעילים, עוברים תהליך הכנה הומאופתית שאחריה נשמרים בהם כוחות לעורר את יכולת הריפוי הפנימית שבנו, אך הם אינם רעילים עוד.

דילול, ועוד דילול, ועוד ועוד דילולים – המון דילולים

אז אנחנו משתמשים בחומרים מעוררי תסמינים, וחלקם חומרים רעילים מהטבע – זה כמובן עלול להרתיע או לעורר ביקורת.
את החומר הבסיסי שלקחנו מהטבע אנחנו מדללים שוב ושוב.
אם החומר הבסיסי רעיל, או אם הוא עלול להזיק, זה נשמע הגיוני לדלל אותו – כך הוא כמובן יהיה פחות מזיק. אבל מספר הפעמים שמדללים את החומר הנבחר הוא כל כך גדול, שנראה ששום חומר מהחומר המקורי לא נשאר בתוך הנוזל של הדילול.
האם ההכנה ההומאופתית שרצינו שתוכל לעורר את כוח הריפוי הפנימי כבר לא יעילה בגלל הדילול?

איך מדללים? ניתן דוגמא מדילול שנקרא C:
נבחר לשם הדוגמא בחומר הבסיס מלח בישול Natrum-chloratum
נתחיל ביחידה של מלח ונוסיף לו 99 יחידות של מים (או חומר מדלל אחר).
נוצרת תמיסה. התמיסה מנוערת, ואח"כ נלקחת ממנה יחידה אחת, ומעורבתת ומנוערת עם 99 יחידות של מים (חדשים).
ממשיכים לדלל בכל פעם, ביחס של 1:99 , כלומר יחידה אחת של התמיסה מדוללת ב 99 יחידות של מים או מדלל אחר. דילול כזה מתרחש עשרות, מאות ואלפי פעמים כדי להגיע לעוצמות שונות של יכולת להעיר את הריפוי הפנימי. לאחר 12 דילולים כאלה ביחס של 1:99 לא נשארת בתהליך דילול זה אפילו מולקולה אחת של מלח בתמיסה, כי לאחר 12 דילולים הנוזל המדולל עובר את מספר אבוגדרו (שהוא מספר החלקיקים המצויים בכמות חומר שמשקלה בגרמים שווה למשקל המולקולרי של חומר זה).
טבעי שההכימאים יחליטו שהומיאופתיה לא יכולה לעבוד כי "לא נשאר שום דבר שם!" בכל זאת, הכנות הומאופתיות שהוכנו בשיטה של דילול, ועוד דילול, ועוד הרבה דילולים, עובדות בפועל, בקליניקה. הן יעילות למרות, וכניראה בגלל אותם דילולים גבוהים (וניעורים בין דילול לדילול). איך זה ייתכן? אף אחד לא יודע. תיאוריות רבות הוצעו שחלקן מתבסס על "זיכרון של המים", אך אף אחת מהתיאוריות לא הוכחה. מומלץ לקרוא את המאמר הומאופתיה? הרי זה רק מים!.

היעילות שהוכחה בפועל, בניסיונות בשיטת סמיות כפולה – double blind אשר כללו קבוצות שקיבלו אלמנט פלסבו, מראה שמידע מסוים אכן שורד, בדרך לא מובנת לנו, בתהליך הדילול, ומידע זה דיו כדי להודיע לגוף בדרך כלשהי לייצר תהליך מרפא. שיטת הפעולה לא ידועה אך זה אינו מונע את האפשרות של הגוף להכיר בתבנית מיוחדת של חומר, שהוכן בשיטה הומאופתית, ולהשתמש ביתרונות של אותו חומר.

ניעורים רבים מאד

לא הספיקה לנו שיטת הדילולים שגורמת מחלוקת? כנראה שלא, כי מתווסף להכנת התרופה ההומאופתית הצורך לנער את החומר המדולל בין דילול לדילול. ללא ניעור, ההכנות המדוללות אינן יעילות ואינן מעוררות בגוף ריפוי. מכאן אנו מבינים שהניעור הוא שגורם לתמיסה המדוללת, בדרך פיסיקאלית או כימית ,לשמר את התבנית של החומר המקורי, ולאפשר לו להישאר פעיל אפילו כשדולל מעבר ל 12c.

למעשה דילולים גבוהים יותר כמו 200c, 1000c ודילולים גבוהים עוד יותר, אשר כדי להכינם יש לדלל ולנער את החומר המקורי אלפי פעמים, נחשבים בהומיאופתיה לחזקים יותר מאשר דילולים נמוכים של 6c או 12c.

המטופל זקוק לתרופה אחת בלבד

טענה משונה נוספת, בעיקר בהשוואה לרפואה קונבנציונאלית, היא שהכנה הומאופתית אחת אשר מתאימה בדיוק למצב המטופל תעזור לו במרבית, או בכל תלונותיו, הגופניות, הרגשיות והמנטאליות. הכנה הומאופתית כזאת נקראת simillimum או "המתאימה ביותר" . כיון שראיתי תוצאות שלמות כאלו של שיפור בכל הרמות בהרבה מקרים – זהו מה שאני שואפת אליו עם כל מטופל. לא תמיד, לא עם כל מטופל, מתאפשר לי למצוא את ההכנה ההומאופתית המדוייקת ביותר, ה simillimum. לפעמים אנו נותנים סדרה של מספר הכנות הומאופתיות שנותנות קירוב טוב. בסדרה זאת כל הכנה הומאופתית מכסה חלק ניכר משלל הסימפטומים אך אינה מעוררת בגוף ריפוי שלם כפי שיכולה לתת ההכנה המדוייקת ביותר. יש גם הכנות הומאופתיות שמותאמות כעזרה ראשונה במצבי חרום, או במחלה סוערת, אך אין דומה ליתרון של התאמת ה simillimum.

בהומיאופתיה המודרנית, בדומה לרפואה הקונבנציונאלית, לא מקפידים לתת הכנה הומאופתית אחת, ולהיפך, נותנים לאדם מספר רב של תרופות ביחד. זהו אחד ההבדלים המרכזיים בין ההומאופתיה המודרנית ובין ההומיאופתיה הקלאסית. ההומאופתיה המודרנית (שנקראת לפעמים הומאופתיה צרפתית) אינה מקפידה על הכלל הבסיסי של "תרופה אחת" בלבד בכל מצב, ולכן ההומאופתים הקלאסיים אינם רואים ב"הומיאופתיה המודרנית" הומיאופתיה. 

ריפוי מושלם בחזרה לילדות לפי חוק הריפוי

אחד הסימנים לכך שמטופל קיבל אולי את ההכנה המתאימה לו באופן מושלם, ה simillimum, היא חזרה של תסמינים שהיו לו בעבר, אולי לפני שנים או עשרות שנים. בדרך כלל חזרה זאת מתבצעת בסדר הפוך והתסמינים נשארים לפרקי זמן קצרים מאשר הם היו בעבר, ובאופן פרופורציוני למה שהיה במצב המקורי. כאילו שאנו מגלגלים את הסרט חזרה עד הילדות. חזרה הסימפטומים הוא סימן מצוין שתרופה הומאופתית מעוררת תגובה. תופעה דומה נראית רק לעיתים נדירות ברפואה קונבנציונאלית ושם לעיתים בטעות חושבים שאלו סימפטומים חדשים, או מחלה שחזרה, ולא רואים בכך תהליך ריפוי.

רמזים נוספים לתהליך החלמה הם פריחות על העור והפרשות ללא סיבה. זהו חלק מהניקוי והריפוי שהגוף עובר בתגובה לתרופה מתאימה. בתהליך ה ריפוי סימפטומים יכולים גם לשנות מיקום ולעבור ממרכז הגוף לכוון החלק היותר חיצוני בו, ומהחלק העליון של הגוף לכוון החלק התחתון. כוון זה של תזוזת התסמינים נקרא חוק ה ריפוי. למרות שתהליך ריפוי אינו תמיד מתנהל בדיוק באותה צורה, בד"כ הוא מתאים באופן חלקי לפחות לחוק ה ריפוי שתואר.

מנה אחת יכולה להספיק לשבועות או חודשים

אנחנו לא רגילים לריפוי בעזרת מנה אחת. הרגילו אותנו שיש לקחת כל תרופה פעם או אפילו 3 פעמים ביום. הכנה הומאופתית מעירה בגוף תנועה של החלמה אשר ממשיכה לאורך זמן. לאט לאט סימפטומים נעלמים. לאחר תקופה לעיתים חוזרים חלק מהתסמינים ואז יש צורך במנה נוספת. מנה מתאימה שנבחרה בקפידה יכולה לעורר במטופל יכולת לשחרר את עצמו מכל הסימפטומים שהיא מתאימה להם.

קשה להאמין אולי, אך מוכח בניסיון קליני.

תסמינים בהשאלה מהטבע

רעיון מעניין שהוצע ע"י ד"ר שנקרן לאחרונה הוא שתמונת תרופה הומאופתית היא תחושה שמיובאת מהטבע של החומר המקורי שממנו הכינו את אותה תרופה. המטופל לוקח על עצמו את התחושה של החומר ומייצר בתוכו מצב גופני ומנטאלי שמתאים לאותו חומר, אפילו שמעולם לא היה במגע עם החומר ההוא. במשך התשאול ההומיאופתי כשהאדם מגיע למצב שבו הוא מקורב ביותר לתחושה הפנימית שלו הוא מתאר את החוויה הנוגעת לאותו חומר בטבע. התיאור מתבצע במילים ובתנועות גוף. ד"ר שנקרן קורא לתיאור זה התיאור של החלק הלא אנושי – החלק שמתאר את החומר מהטבע. בשלב התיאור הזה המטופל לעיתים קרובות לא מבין למה הוא מתאר את התיאור הזה. אדם שזקוק לתרופה שהכנתה מציפור יכול לתאר את התחושה של להיות גבוה למעלה. אדם שזקוק לתרופה ממינראל יכול לתאר את החוויה שלו כמבנה שמתמוטט ואדם שזקוק לצמח יכול להיות רגשני ולתאר הרגשה של התרחבות והתכווצות (ואלו כמובן דוגמאות נקודתיות מתוך אלפי דוגמאות לתיאורים).

מדהים אך אמיתי.

ומהי מסקנתך?

כל התיאור שתיארתי יכול לגרום לאדם להחליט ש הומאופתיה היא הונאה או אחיזת עיניים, תעתוע, דמיון או אלמנט פלסבו. אם זוהי מסקנתך, בחר בדרך ריפוי אחרת.

אם אתה בין אלו אשר יכולים להשהות את חוסר האמונה, אני מזמינה אותך לתת ל הומאופתיה את היתרון שבספק ולנסות אותה.

נסו Arnica אחרי נפילה כשיש חבלה כחולה

נסו Apis עבור התנפחות וכאב שנוצר מעקיצת דבורה

או תרופות נוספות לפי המאמר של הומיאופתיה למצבי חרום .

אם תרופות אלו עובדות, התייעצו עם הומאופת קלאסי מומחה, בקשר לתרופה המתאימה לכם ביותר. כשתקבלו תרופה הומאופתית כוללת המתאימה לכם, התבוננו במצבכם, במצב מחלתכם הכרונית, במצבכם הרגשי או המנטאלי, ובשינויים שאתם עוברים במשך מספר חודשים. ראו בעצמכם אם רפואה מדהימה זאת מחוללת אצלכם את השינוי שאנו, שהיינו עדים לשינויים כאלה,  יודעים שאפשרי.

מצורף וידיאו של ד"ר מניש בהיתיה "איך הומאופתיה עובדת" – להנאתכם – אם לא מפריע לכם שאין תרגום מאנגלית.

כדי לחזור לדף הבית לחץ כאן

כדי ליצור קשר לחץ כאן

 

התגובות שלכם בפייסבוק:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

מאמרים נוספים

עבודה רגשית ממוקדת מהירה ליצירת מציאות רצויה (בזום).

איילת גושן טיפול הומאופתי וגמילה מהתמכרויות

פגישות בזום או פנים אל פנים בירושלים.

טיפול בלי לצאת מהבית לריפוי שלם של בעייתך בשיחה באון-ליין

Classical homeopathy for English speakers

If you live in the Jerusalem area, we will meet face to face. For those who cannot get to Jerusalem, we can meet via internet.

נושאים נוספים באתר