מה זה צום לסירוגין ?

צום לסירוגין

מצורף תרגום להסבר של ד”ר פונג (לאחר הסרטון)

צום לסרוגין הוא הפתרון הטוב ביותר שהאנושות תמיד השתמשה בו!

מה זה צום?

אני “מרגיש” את גלגול העיניים שלכם..
מה? נתחיל להרעיב אנשי? זה הפתרון שלך ???

לא, צום זאת לא הרעבה. צום זאת הימנעות נשלטת מאכילה. מכל מני סיבות: סיבות רוחניות, בריאותיות, סיבות של מחאה (פוליטית). כל הימנעות מאכילה מתוך רצון ומבחירה נקראת צום

זה לא כמו הרעבה. אנשים תמיד צמו.

היפוקרטס – אבי הרפואה אמר: יהיו מזונותיך תרופותיך
אבל לאכול כשאתה חולה זה להזין את המחלה.

יש לנו אינסטינקט של צום. באופן אינסטנקטיבי אנחנו לא רוצים לאכול כשאנחנו חולים.
תחשבו על המצב כשאתם חולים, כשיש לכם צינון או שפעת, או כל מחלה אחרת.. הדבר האחרון שאתם חושבים עליו הוא ארוחה דשנה. זה בא לנו באופן טבעי.
הגוף שלנו מתוכנן לצום. הוא מתוכנן לאגור מזון בזמן שאפשר ולשחרר מהמאגרים כאשר צריך. וצום הוא טבעי לא רק לנו, אלא לכל החיות. זה לא משהו בלתי טבעי. 

בנג’מין פרנקלין אמר שהריפוי הטוב ביותר הוא לנוח ולצום. זה מאד בסיסי. תחשבו על זה לרגע.
2 הרפואות הטובות ביותר:
לנוח, זה להיות חופשי ממתח, להירגע,
וצום שהוא ניקוי הגוף.
התרופות הטובות הן לא תרופות קונבנציונאליות ולא ניתוח. לנוח ולצום. 

מהטמה גנדי אמר שצום מנקה את הגוף, ה mind, והרוח.

בדתות יש צומות רבים, ארוכים יותר ופחות, לכל אורך השנה. כן, יש גם סעודות חגיגיות, והן מאוזנות על ידי תקופות של צום. לטהר את הגוף והנפש. בודהיסטים צמים על בסיס יומי. הם צמים משעת הצהרים ועד זריחה למחרת.  כלומר כל יום יש להם צום ארוך למדי. בנוסף לכך במשך השנה יש להם תקופות שהם שותים רק מים. 

גם באסלאם יש צומות. חודש צום הרמדאן. בתקופה זאת המוסלמים צמים מזריחה לשקיעה. כל יום למשך חודש שלם.

הדתות לא הציעו צום כדי להזיק למאמינים. למעשה זה מאד מועיל. אנחנו יודעים מהמדע שיש כל כך הרבה תועלות. תועלת מירידה במשקל, משיפור תנגודת אינסולין לבעלי סוכרת סוג 2, למחלות לב, לסרטן, למחלות כבד, וגם רק להרגשה יותר טובה, לצלילות מנטאלית, כל כך הרבה תועלות מדהימות. 

כולם תמיד מודאגים לגבי צום… ותוהים, האם אני יכול באמת לעשות את זה?

תחשבו על זה לרגע, תחשבו על כל המאמינים של הדתות האלה, נוצרים, מורמונים, בודהיסטים, מוסלמים, כל האנשים האלה צמים בשיגרה כל שנה ובמשך שנים רבות. אז האם גם אני או אתם יכולים לעשות זאת?
מליוני אנשים עושים זאת. אין סיבה שאתם לא יכולים. 

הרבה אנשים יאמרו לכם לא לצום. למשל מקדונלד McDonald’s 🙂 לא רוצה שתצומו. וחברות המזון לא רוצות שתצומו. הן רוצות להרוויח כסף. הן צריכות שאתם תאכלו. כדי שבעלי המניות ירוויחו יותר. 

בסופו שלך דבר עליך פשוט לשאול את עצמך, כשזה מגיע לבריאות שלך, על מי אתה עומד לסמוך? האם על חברות המזון? 

אז צום לסירוגין זה לצום בין הארוחות. לצום מסוף ארוחה לתחילת הארוחה הבאה. אבל הכוונה אינה לצום שעתיים בין ארוחה לארוחה. כדי שתהיה תועלת בצום אפשר לשקול לצום תקופה שמספיקה כדי להשפיע על ההורמונים – תקופה המאפשרת לגוף להיכנס למנוחה, לשחרר מעט ממאגרי השומן, ולפרק תאים שאין בהם צורך.

אכילה או דיאטה – אנחנו מצביעים: 

(אפשר לבחור כמה אפשרויות, ואפשר לראות אח”כ מה אחרים הצביעו)

סקר האכילה הגדול

הסבר בסיסי על צום לסירוגין וטיפים

ההבדל בין צום ובין רעב

צום הוא המנעות מאכילה מתוך בחירה. יש אוכל זמין אבל אתם בוחרים לא לאכול אותו. והסיבות מגוונות.
לעומת זאת רעב הוא כאשר אינך יודע מתי אוכל יהיה זמין. זה לא צום. 
ההחלטה לצום היא החלטה מודעת. אתם תמיד בשליטה בזמן הזה. אתם יכולים להתחיל לצום בכל רגע וגם להפסיק לצום בכל רגע. אם אתם לא מרגישים טוב אתם יכולים להפסיק. אם אתם מרגישים טוב, אתם יכולים להתחיל. אפשר לצום יותר או פחות. זה תמיד בחירה שלכם. 
זהו ההבדל הבסיסי בין צום ורעב.

האם מתאים לי לצום?

יש אנשים שמומלץ להם לא לצום. זכרו, כאשר אתם צמים אתם לא אוכלים, כלומר אין חומרים מזינים. ובמצבים מסויימים אתם רוצים להיות בטוחים שאתם מקבלים מספיק חומרים מזינים. לדוגמא:

  • ילדים, או בתקופת הצמיחה
  • נשים בהריון או מניקות

עבורם חשוב מאד לקבל מספיק חומרים מזינים. לכן מומלץ לילדים או נשים בהריון או מניקות לא לעשות צומות ארוכים. 

גם אנשים שמשקלם מתחת למשקל הנכון עבורם, או אנשים שנמצאים בתת תזונה – ערכים תזונתיים חשובים מאד עבורם ולכן מומלץ שלא יעשו צומות ארוכים.

ברוב המקרים האחרים מבוגרים יכולים לצום. בכמה מצבים כדאי שתדבר עם הרופא שלך. למשל אם אתה לוקח תרופות, חלק מהתרופות יש לקחת עם אוכל. במקרים אלו דבר עם הרופא איך להתאים את נטילת התרופות לצום.  מצב נוסף הוא אם אתה נוטל תרופות שמשפיעות על מצב הסוכר בדם. לכן יש לדבר עם הרופא אם אתה לוקח תרופה כלשהי.

אם יש לך הסטורים של הפרעות אכילה או אנורקסיה נרבוזה כדאי להיות זהירים, וגם במקרה זה דבר עם הרופא שלך.

מתי לצום?

אתם יכולים לצום בכל זמן שמתחשק לכם. אפשר פעם בשנה, בפעם בחודש, בפעם בשבוע, או אפילו כל יום. וכמה זמן תצומו – זה לגמרי לשיקולכם. אפשר לצום מארוחת ערב עד ארוחת בוקר למחרת. זה 12 או 14 שעות. אפשר לעלות ל 16 שעות צום ובכך להגביל את שעות האכילה ל 8 שעות. אפשר לעשות צום של (כמעט) 24 שעות ולאכול ארוחה אחת ביום, ואפשר לצום כמה ימים. השיא העולמי – הצום הארוך ביותר הוא של 380 ימים. אז אין באמת רף עליון לזמן הצום. אפשר גם לגוון, למשל אם אתם בחופשה אפשר לא לצום, או אולי לצום. אפשר להתחיל צום ולהפסיק מתי שתבחרו. 

לשם מה לצום?

יש הרבה סיבות מצוינות לצום. כניראה השכיחה ביותר היא – לרדת במשקל. זאת דרך מצויינת לרדת במשקל. אחרי הכל, אם אתם לא אוכלים אתם תרדו במשקל.

אבל יש הרבה תועלות בריאותיות נוספות בצום. אפשר לצאת מהסוכרת סוג 2 שלכם. אם לא תאכלו הסוכר שלכם בדם ירד. זה יאפשר לכם שליטה בערכי הסוכר בדם בלי לקחת תרופות.
אם תורידו במשקל ותורידו את הסוכר בדם אתם תקטינו מאד את הסיכון שלכם למחלות נוספות כמו מחלות לב, סרטן, שבץ.  

בנוסף אנשים רבים מרגישים טוב יותר כשהם צמים. לכן אנשים קוראים לזה תקופת ניקוי. רבים מרגישים שיש להם יותר אנרגיה כשהם צמים.  הם מרגישים שהם יכולים לחשוב יותר בצלילות, ואפשר להסביר את זה.

אבל יש גם סיבות פרקטיות. זוהי דרך לחסוך זמן. דרך לחסוך כסף. דרך לחיים יותר פשוטים. וכל זה בלי להזכיר סיבות רוחניות או דתיות. 

איך לצום?

צום הוא כל תקופת זמן שבה לא אוכלים. נגדיר את הצום לפי 2 הגדרות:

  • מה מותר בתקופת הצום? בתקופת צום קלאסי שותים רק מים. אבל יש גיוונים. אפשר לבחור כן לשתות תה ירוק או תה צמחים. יש המוסיפים תה שחור, קפה, קפה עם שמנת, או אפילו מרק עצמות. אמנם צום עם התוספות האלו אינו קלאסי, אך הוא יכול להועיל לכם מאד, אז אל תבטלו את האופציות האלו מראש. 
  • תקופת הצום: אפשר לצום כל תקופה שהיא, אבל יש 2 סדרים יותר פופולאריים שנקראים אכילה בזמן מוגבל. הראשון נקרא 16:8, ומשמעותו שצמים 16 שעות, ואוכלים במשך חלון אכילה של 8 שעות. למשל אפשר להתחיל לאכול ב 11 בבוקר ולסיים לאכול עד 19:00 – 7 בערב. להפסיק לאכול ב 19:00 ולא לאכול עד 11 בבוקר למחרת. 
    סדר אכילה אחר מקובל הוא צום של כ 24 שעות וארוחה אחת ביממה. זה נקרא לפעמים ארוחה אחת ביום One Meal A Day OMAD. אפשר לבחור לאכול רק ארוחות בוקר, או רק ארוחות ערב, או לפי בחירתכם. יש קרוב ל 24 שעות שלא אוכלים בהן. 
    תקופות צום אלו מאד פופולאריות, ובאופן כללי צומות ארוכים אולי תעשו לעיתים יותר רחוקות. למשל אולי תעשו הגבלת זמן ארוחות 6 או 7 ימים בשבוע. ארוחה אחת ביום רוב האנשים עושים 3 או 4 פעמים בשבוע. אבל אין שום הגבלה ואפשר לעשות יותר או פחות לפי הצרכים שלכם.

התחלת צום – פרוטוקול למתחילים

 אם אתם מתחילים לצום לראשונה מה אני ממליץ? 
שלב 1: הייתי מתחיל בלהפסיק לאכול בין הארוחות למשך כשבוע – לאכול רק ארוחת בוקר, ארוחת צהרים, וארוחת ערב.
שלב 2: ואז אתם יכולים להתקדם לצום של 16 שעות – תוכנית זמן אכילה מוגבל. בזמן הזה אולי תרשו לעצמכם תה ירוק, תה צמחים, קפה ואולי קפה עם מעט שמנת (שמנת, לא חלב), אבל ללא סוכר או ממתיק. זוהי גירסא מאד מתונה כדי לאפשר לכם להתרגל. אם אם מקבלים תוצאות מצויינות פשוט תמשיכו. אין סיבה להפסיק.
שלב 3: אם אתם לא מקבלים את התוצאות להן קיוויתם, אתם יכולים לאט לאט לשנות. להגדיל את זמן הצום, או אולי לצום יותר קלאסי שבו שותים רק מים בזמן הצום. אבל זכרו, בכל מקרה, הבטיחו שאתם בריאים בזמן צורת האכילה שבחרתם, ושאתם מרגישים טוב, והמשיכו.

טיפ בנושא צום

הפכו זאת להרגל. בואו נזכור שהכל קשה כשמתחילים. כשלא רגילים הכל נראה קשה. אבל אם ממשיכים ועושים זאת שוב ושוב, מתרגלים לזה. זה לא נכון רק לגבי צום. זה נכון לכל דבר. למשל כשנכנסים מחושך לחדר מאד מואר בהתחלה מתקשים קצת לראות ואז מתרגלים לאור. אותו דבר לגבי צום. תנו לעצמכם 2-3 שבועות כדי להתרגל. בהתחלה זה ירגיש לכם מאד מוזר לא לאכול. ככל שתעשו זאת כך תתרגלו.
לדוגמא אני לא אוכל ארוחת בוקר. זה מאד קל עבורי לדלג על ארוחת הבוקר, כי אני רגיל לזה. זה לא מרגיש לי מוזר לדלג על ארוחת הבוקר. זה מרגיש לי מוזר לאכול ארוחת בוקר. כשאני אוכל ארוחת בוקר זה פינוק מיוחד שאני לא לוקח לעיתים קרובות. בד”כ אני רק שותה קפה, או תה.
אם תהפכו זאת להרגל תוכלו לעשות זאת יום אחרי יום, בלי אפילו לחשוב על זה.
זה היה הסוד בשנות השבעים. הם אכלו ארוחת ערב ב 6 בערב, ולא אכלו שוב עד למחרת ב 8 בבוקר. זה היה הרגל. תמיד היו להם 12 עד 14 שעות צום, בלי אפילו לחשוב על זה. אפ תהפכו זאת להרגל תהיה לכם ירידה אוטומטית במשקל!

זהו הבסיס בנושא צום שיאפשר לכם להתחיל. בהצלחה!

אוכל/ת יותר מדי ולפעמים ללא שליטה? אוכל לעזור לך! מלא/י את הפרטים ואתקשר אליך בהקדם

התגובות שלכם בפייסבוק:

2 תגובות

  1. תודה לך איילת!
    מאמר מדויק ומזמין,
    והכי חשוב – לא מפחיד להתחיל. 🙏

    1. התודה לד”ר פונג – אלוף ההסברים!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

מאמרים נוספים

טיפ ראשי לירידה במשקל

כדי לרדת במשקל אין צורך לספור קלוריות! אין צורך לאכול אוכל “מלא” או 6 ארוחות קטנות ביום.. צריך לשמור ברמה נמוכה את ההורמון שאחראי לצבירת השומן. המפתח הוא האינסולין.

לקריאה »

חושש/ת מהקורונה? משהו אחר מטריד? תתקשרו עכשיו או שלחו ווטסאפ ונדבר

פגישות פנים אל פנים בקליניקה בירושלים.

הומיאופתיה און-ליין

טיפול הומיאופתי בלי לצאת מהבית לריפוי שלם של בעייתך בשיחה באון-ליין

Classical homeopathy for English speakers

If you live in the Jerusalem area, we will meet face to face. For those who cannot get to Jerusalem, we can meet via internet.

נושאים נוספים באתר